Integritetspolicy för personliga uppgifter
Generellt
Speed Up är förpliktigad att skydda dina personuppgifter och att använda teknik som ger användaren den bästa och säkraste online upplevelsen. Denna programförklaring gäller Speed Up webbplatsen för intranät samt interna system såsom faktureringssystem o dy. Den innefattar reglerna för datainsamling och användandet av personuppgifter. Som genom avtal användare host Speed Up förstår och accepterar du de riktlinjer som beskrivs i denna programförklaring.
Definition
Med personuppgifter menar Speed Up den data Speed Up samlar in och sparar om dig. Dessa uppgifter använder Speed Up för att kunna tillhandahålla tjänster och utföra administrativt arbete i Speed Up enligt avtal med parterna kunder, leverantörer och partners.
Speed Up samlar in personuppgifter enligt nya dataskyddsförodningen (GDPR) https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/.
Förändringar av denna programförklaring
Speed Up kommer emellanåt att uppdatera denna programförklaring efter synpunkter från bolaget eller bolagets kunder. Speed Up rekommenderar dig att periodvis läsa igenom denna programförklaring för att vara uppdaterad hur Speed Up skyddar dina personuppgifter.
Typ av data
Typen av data Speed Up samlar in är kontaktuppgifter som Namn, e-postadress och telefonnummer. Speed Up sparar även data om vilken rättighetsroll du har.
Datan sparas hos Speed Up genom att Speed Up lägger in den datan som du uppger till Speed Up i form av telefonsamtal, mail, noteringar vid möten o dy. Data kan även sparas av dig som användare om du är administratör för ditt företag i Speed Up. Speed Up sparar även data via cookies från din webbläsare.
När du kontaktar vår support samlar Speed Up in den information du uppger till Speed Up för att Speed Up ska kunna hjälpa dig med ditt ärende.
Det finns också information om din hårdvara och mjukvara som automatiskt kan samlas in av Speed Up. Denna information kan vara: din IP-adress, typ av webbläsare, domännamn, accesstid och extern webbadress. Denna information används av Speed Up för att upprätthålla tjänsten och för att kunna leverera statistik om användningen av Speed Up webbplats.
Kom ihåg att om du visar personuppgifter eller annan känslig information genom Speed Up öppna meddelandeforum, kan denna information samlas in av andra.
Syfte
Personuppgifter samlas in endast i syfte för Speed Ups leverans av tjänster enligt avtal och administrativa verksamhet såsom tillgång till Speed Up ERP:s tjänst, kontaktinformation för att skicka ut nyhetsbrev ej i reklamsyfte, hantera login, hantera leverantörs och kundfakturor, informera dig om produkter och tjänster tillgängliga via Speed Up och deras partners m.m för att kunna efterleva avtalet som är tecknat med din organisation. Data samlas in enligt rättslig grund för personuppgiftsbehandling enligt avtal https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/rattslig-grund-for-personuppgiftsbehandling/
Speed Up kan också kontakta dig genom enkäter för att ta reda på din åsikt om eventuella nya tjänster som kan komma att erbjudas.
Speed Up håller reda på vilka sidor som besöks i Speed Up, för att veta vilka sidor och tjänster som är mest populära. Denna data kan användas för att erbjuda kundanpassad information.
Användning av Cookies
Speed Up portal använder "cookies". En cookie är en textfil som placeras på din hårddisk av webservern. Cookies kan inte användas för att exekvera program eller ge virus till din dator. Cookies är unika för dig och kan bara läsas av den domän som placerade cookien.
En av de primära uppgifterna för en cookie är att spara tid för användaren. Cookien talar om för webbservern att du har återkommit till en viss sida. T ex, om du anpassar Speed Up sidor, eller registrerar dig hos Speed Up, hjälper en cookie Speed Up att komma ihåg den informationen. När du återvänder till Speed Up webbplats, kan den informationen läsas av webbservern och de funktioner du anpassat kan genast börja gälla.
Du har möjligheten att acceptera eller förhindra cookies. De flesta webbläsare accepterar automatiskt cookies, men du kan ställa in webbläsaren så att den förnekar cookies. Om du väljer att inte använda cookies kommer du inte att kunna använda alla funktioner i Speed Up.
Kontakt
Kontakta vår personuppgiftsansvarige och dataskyddsombudsansvarige genom. info@speedup.se eller ring 08-122 08 100 och tryck dig fram.
Det går även bra att skriva till:
Speed Up AB
Personuppgiftsansvarige/Dataskyddsombudsansvarige
Mediavägen 11
135 48 Tyresö
Hantering
Personuppgifterna behandlas av Speed Up interna personal.
Personuppgifterna kommer att lagras så länge det finns ett dokumenterat syfte för behandlingen d v s under den tiden som tjänsterna levereras och det är administrativt nödvändigt för att efterleva avtal mellan parterna som att lösa t ex kundfakturor, leverantörsfakturor, m.m. Om en part(kund, leverantör, partner) säger upp ett avtal med Speed Up så kommer personuppgifter att raderas så fort som det är administrativt möjligt enligt ovan, t ex vid efterföljande år när alla eventuella årsfakturor är kalkylerade.
Personuppgifter sparad i säkerhetskopior raderas enligt schema för borttagande av säkerhetskopior. Personuppgifter som krävs att man sparar enligt lag, t ex enligt bokföringslagen, raderas inte.
Du kan som användare logga in i Speed Up och själv kontrollera dina användaruppgifter som sparas där.
Speed Up utför ej automatiserat beslutsfattande baserat på personuppgifter.
Rättigheter och skyldigheter
Du som användare har rätt att kostnadsfritt begära tillgång till dina personuppgifter. information och kräva rättelse eller radering av personuppgifterna eller begränsad behandling.
Du har rätt att kräva att personuppgifterna blir raderade om de inte behandlas enligt dataskyddsförordningen, du återkallar ditt samtycke för uppgifter som inte behövs för rättslig grund, uppgifterna inte används på det sättet de samlades in för och om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet. Undantag är personuppgifter som krävs att Speed Up sparar enligt lag. Den sparas så länge lagen, t ex bokföringslagen, kräver det.
Du kan i vissa fall begära begränsning i behandlingen av dina personuppgifter. De kan då markeras som begränsade i väntan på att justering utreds. Om du anser att lagringen av personuppgifter är olaglig men inte vill att uppgifterna ska raderas kan du begära en begränsning av användningen. Du kan även begära begränsning om Speed Up inte längre använder personuppgifterna för ändamålet men du behöver dem för att göra gällande rättsliga anspråk. Du informeras när begränsningen upphör.
Du har rätt att få ut dina personuppgifter för att använda på annat håll, dataportabilitet. Det gäller inte då Speed Up är skyldiga att hantera personuppgifterna enligt lag. Speed Up har skyldighet att underlätta överflyttning av personuppgifter.
Du har rätt att göra invändning av Speed Up användning av personuppgifter om syftet är att utföra en uppgift för allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller om det skulle uppfattas som att Speed Up använder personuppgifter för marknadsföring.
För att Speed Up ska kunna tillhandahålla tjänster enligt avtal och utföra administrativa rutiner behöver kunder tillhandahålla personuppgifter till Speed Up. Om så inte sker kan det uppstå störningar i leveransen av tjänsterna och eventuellt kan de inte utföras alls.
Du bestämmer över vilken personuppgifter du vill lämna. Du kan återkalla ditt samtycke när du vill. Observera att om du återkallar så kan det innebära att Speed Up inte kan tillhandahålla vissa tjänster till dig.
Tillgång
Speed Up lämnar ut personuppgifter till de parter som har behov för att uppfylla sitt avtal. Det innebär att leverantörer ser personuppgifter för kunder så att de ska kunna lösa eventuella tekniska problem och supportärenden samt vidareutveckla systemet.
Om en myndighet, t ex polisen, skulle begära utdrag enligt lag eller myndighetsbeslut så kan Speed Up vara skyldiga att lämna ut viss personuppgiftsdata till dem.
Klagomål
Skulle det vara så att du vill framföra klagomål till en tillsynsmyndighet så gör det till dataskyddsombudet eller till Datainspektionen https://www.datainspektionen.se/ Om du åsamkats skada på grund av att personuppgifter behandlats i strid med dataskyddsförordningen kan du ha rätt till skadestånd. Skicka en skadeståndsbegäran till dataskyddsombudet på Speed Up eller väck skadeståndsåtalan i domstol.
Skyddsåtgärder
Speed Up vidtar lämpliga skyddsåtgärder för att säkerställa att personuppgifter hanteras säkert. Samma krav ställs på alla som har åtkomst.
Speed Up använder industristandarder som t ex SSL för att lagra och behandla personuppgifter.
Speed Up har policy för informationssäkerhet, incidenthantering, riskanalys, mjukvaruuppdateringar, säker konfiguration av enheter, tillträde till kontor och serverhallar, mjukvaruutveckling och utbildning.
Servrar innehållande personuppgifter är placerade i serverhallar med en strikt kontroll på vilka som har tillträde.
Speed Up personal och underleverantörer är bundna av sekretessavtal och behandlar endast den data som behövs för deras uppdrag.
Servrarna är installerade med redundans gällande datalagring. Servrarna i datahall har tillgång till säker ström dygnet runt.
Servrarna nyttjar väl beprövade och frekvent uppdaterade operativsystem.
Backup tas kontinuerligt och kopior sparas på separat hårdvara.
Servrarna är skyddade för intrång med hjälp av bl a antivirus och de övervakas konstant för att se om det sker någon avvikelse där nätverkspersonal blir alarmerade.
Som användare är du ansvarig för att hantera dina inloggningsuppgifter på ett säkert sätt för att undvika att någon obehörig kommer över dem.
Personuppgifterna sparas i av Speed Up egenutvecklad mjukvara, i tredjepartsmjukvara och i anpassad tredjepartsmjukvara.
Dataincidenter
Om det skulle ske en incident så finns det interna rutiner i Speed Up för att åtgärda så att inte personuppgifter kan komma ut och användaren kommer att bli meddelad så snabbt som möjligt.